Ondertussen weten we dat een actiefiguur een speelgoedfiguur is die meestal is gebaseerd op een personage uit films, series, games, comics of beroemdheden als artiesten en atleten. De meeste actiefiguren kunnen de armen, benen en nek bewegen en sommige figuren zijn zo gedetailleerd dat zelfs de handen, vingers, voeten en tenen van positie kunnen veranderen. Maar hoe worden actiefiguren eigenlijk gemaakt?
Nadat het personage is geselecteerd, begint het eigenlijke ontwerpproces met schetsen van het voorgestelde figuur. De volgende stap is het maken van een prototype van klei, maar voor het prototype kunnen ook andere materialen zoals was worden gebruikt. Dit model word gemaakt door aluminiumdraden te buigen om de ruggengraat van de figuur te vormen, ook wel een anker genoemd. De draadvorm omvat de omtrek van de armen en benen in de algemene houding die het figuur zal aannemen. De beeldhouwer voegt vervolgens klei toe aan het anker om het gewenste basisgewicht en -vorm te geven. De klei kan tijdens het prototyping proces licht worden gebakken om deze uit te harden. Vervolgens gebruikt de beeldhouwer verschillende gereedschappen, zoals een draadlus, om de klei te snijden en details op het figuur te vormen.
Na het maken van de basisvorm kan de beeldhouwer ervoor kiezen om de armen te verwijderen en er apart aan te werken voor latere bevestiging. Dit geeft de beeldhouwer meer controle en stelt hem in staat om fijnere details op het prototype te produceren. Werkend met bot gereedschap vormt de beeldhouwer het lichaam met zoveel detail als gewenst. Tijdens dit proces worden foto- en schetsreferenties gebruikt om het figuur zo realistisch mogelijk te maken. Sommige beeldhouwers kunnen zelfs menselijke modellen gebruiken om hun ontwerpwerk te begeleiden.
Nadat de algemene lichaamsvorm is voltooid, voegt de beeldhouwer de fijnere details toe, met veel aandacht voor de ogen, neus en mond die het figuur zijn levensechte uitdrukking geven. De ontwerper kan een ruwe klomp klei op het hoofdfiguur bevestigen als een tijdelijk hoofd, terwijl het echte hoofd op een apart anker wordt gebeeldhouwd. Hierdoor kan de beeldhouwer de gezichtsuitdrukkingen van het figuur onafhankelijk van het lichaam afwerken. Op dit punt kan de voltooide kop aan het hoofdanker worden bevestigd en met extra klei aan het lichaam worden bevestigd. Zodra het hoofd is bevestigd, worden de nek en het haar gebeeldhouwd om goed bij het figuur te passen. Afhankelijk van het ontwerp van het figuur, kan vervolgens het kostuum direct op het lichaam worden gebeeldhouwd. Als er echter later een stoffen kostuum of uniform wordt toegevoegd, wordt het prototype gebeeldhouwd zonder enige kostuumdetails. Tijdens dit proces kunnen delen van de klei worden afgedekt met aluminiumfolie om te voorkomen dat deze voortijdig uitdroogt. Als alles klaar is, wordt het hele figuur gebakken om de klei te harden.
Het gebeeldhouwde prototype wordt vervolgens ter goedkeuring naar de fabrikant gestuurd. Zodra alle ontwerpdetails zijn afgerond, wordt het prototype gebruikt om de mallen te maken die de plastic stukken voor de in massa geproduceerde figuren zullen vormen. Het hele beeldhouwproces kan ongeveer twee weken duren, afhankelijk van de vaardigheid en snelheid van de beeldhouwer. Dit proces kan meerdere keren worden herhaald als er wijzigingen moeten worden aangebracht. Voor deze ontwerpfase zijn doorgaans enkele maanden toegestaan.
Dus hoe worden actiefiguren gemaakt? Boetseerklei en verschillende beeldhouwgereedschappen worden gebruikt om een prototype te maken voor de mallen. Er word een harde kunststofhars als acrylonitril-butadieen-styreen (ABS) in de mallen gegoten, waardoor er verschillende onderdelen van het definitieve figuur ontstaan. Zachtere kunststoffen en nylon kunnen worden gebruikt voor outfits en accessoires. Om kleur aan de actiefiguren te geven word acrylverf in verschillende kleuren gebruikt. De meer uitgebreide speelgoedfiguren kunnen ook nog elektronische componenten bevatten die licht- en geluidseffecten bieden.